Виховна робота

Клуб "Софія"


Вступ
Боротьба за здоровий гармонійний розвиток дітей та юнацтва недаремно є важливою сферою уваги та діяльності сучасного гуманного суспільства. Без глибокого осмислення кожним її членом ролі охорони репродуктивного здоров'я для забезпечення динамічного та стабільного підвищення рівня здоров'я нації подальший прогрес цивілізації неможливий, бо з хворих і немічних дітей не може вирости продуктивний і творчий народ.
Особливої уваги заслуговує охорона репродуктивного здоров'я дівчинки, бо саме їй випала щаслива доля пізнання материнства, народження продовжувача роду. Ось чому ґрунтовна профілактична робота серед населення тут є особливо необхідною і корисною. Вона дає плідні результати і здатна значно знизити рівень тих порушень в організмі, які потім стають перепоною на шляху материнства. Серед форм спеціалізованої допомоги дівчаткам та дівчатам значне місце займає санітарно-освітня просвітницька робота, що проводиться в колі учнів, батьків, вчителів.
Основна частина
Актуальність визначеного напрямку і зумовила вибір теми даної роботи.
У бесідах з вихователями, педагогами, батьками слід обов'язково підкреслити їх роль в забезпеченні умов для правильного розвитку дитини, починаючи з ясельного віку. Лаконічно, але переконливо слід познайомити аудиторію зацікавлених слухачів з анатомічними та фізіологічними особливостями організму жінки в її різні вікові періоди життя, з необхідними умовами здорової поведінки, особистої гігієни.
Детального висвітлення потребують особливості статевого становлення, треба акцентувати увагу на значній психоемоційній та соматичній лабільності, вразливості та неврівноваженості дітей та підлітків.
Технологія досвіду:
Серйозної уваги заслуговує питання статевого виховання, особливо в період, коли проходить становлення та закріплення функцій репродуктивної системи жіночого організму (10–16 років). Важливим є роз'яснення ролі фізичної культури, рухової активності в правильному формуванні організму, психологічно-емоційної врівноваженості для нормального гормонального фону, ролі способу життя та характеру харчування здорової людини.
Дівчат старших класів знайомлять із суттю дітонародження, із аргументами, що свідчать про шкідливість раннього статевого життя, про можливість захворювання венеричними хворобами та умовами їх запобігання, знайомлять з основними гінекологічними захворюваннями, які значною мірою впливають на благополуччя материнства в майбутньому. Розкривають дивовижну силу прекрасного світу кохання, роль моралі у відносинах закоханих, готують до правильного виховання сексуальної поведінки.
Національне відродження Української держави безпосередньо пов’язане з діяльністю сім’ї та школи. Сучасна школа покликана забезпечити становлення особистості шляхом формування ключових компетентностей перш за все засобами позакласної роботи. Відвідуючи різноманітні гуртки, заняття за інтересами учні мають змогу застосувати набуті знання, вміння, навички в певних життєвих ситуаціях. На мою думку, однією з форм позакласної роботи в школі, яка сприяє розвитку таких ключових потенцій як соціальна, загальнокультурна, здоров’язабезпечувальна є функціонування в КЗ «Гімназія №7» дівочого клубу «Софія». Після певного періоду, що минув під знаком «безстатевої педагогіки» настав час актуалізації такого важливого аспекту виховної роботи як статеве виховання. Я певна, що саме «статева освіта» відіграє значну роль встановленні та гармонічному розвитку дівчинки та дівчини. Це і є основна мета роботи клубу «Софія». Програма, за якою працює клуб - «Дівчинка-дівчина-жінка»,  розглядає певні аспекти анатомії, фізіології, психології жінки, розмноження та розвитку організму, профілактику венеричних хвороб, догляду за новонародженим та питання планування сім’ї.
Таким чином, основна мета програми – сформувати у дівчинки поняття про призначення жінки бути матір’ю,дружиною, навчити турбуватися про особисту гігієну, своє здоров’я та здоров’я майбутньої родини.
Заняття даного циклу несуть характер довірчої бесіди, їм чужі святенництво та лицемірство.
Навчальна програма «Дівчинка-дівчина-жінка» розроблена для дівчат віком15-17 років і розрахована на1 рік навчання.
Форми організації роботи в клубі «Софія» наступні:
·        навчальні бесіди
·        розповідь
·        рольові ігри
·        виставки-презентації
·        зустрічі з цікавими людьми
·        практичні заняття
План роботи клубу «Софія» на 2014-2015 н.р.

Тема заняття
Дата

1.
Зв’язок будови статевих органів жінки з їх функцією
IX

2.
Шкідливі звички та жіноче здоров’я. Презентація проектів
X

3.
Гігієна жінки та її сексуальна поведінка
XI

4.
Причини виникнення гінекологічних хвороб. Виступ лікаря-гінеколога.
XII

5.
Венеричні хвороби. Зустріч лікарем-венерологом
XII

6.
Планування сім’ї. Виступ представника Кабінету планування сім’ї пологового будинку
I

7.
Рекомендації до застосування контрацептивів згідно віку дівчини та стану її здоров’я
II

8.
Аборти. За і проти
II

9.
Щастя народження дитини
III

10
Догляд за новонародженими
III

11.
Харчування новонародженого
IV

12.
Дитячі хвороби. Щеплення
IV

13.
Круглий стіл. Питання та відповіді.
V



Висновки

Для окремої людини і для суспільства життя становить абсолютну, безмірну і незрівнянну цінність. Здоров'я жінки з її фізичним та душевним комфортом є основною передумовою для наповнення щастям життя кожної окремої особистості, а, значить, тим самим, і всього суспільства. Сьогодні визнано вже безсумнівним, що здоров'я формується з перших хвилин зародження нового життя, що надзвичайне значення для фізичної і духовної повноцінності та творчої продуктивності дорослої жінки відіграє рівень її здоров'я в дитинстві, що готовність виконати одне з найсвященніших та відповідальніших призначень людини — відтворити своє потомство, продовжити свій рід, також закладається з дитячих років та продовжується на протязі формування періоду «дівчинка – дівчина – жінка».
                                     
Література

1. Шкіряк-Нижник З.А., Непочатева Е.І., «Дівчинка-дівчина-жінка-мати», тов..Знання, 1991
2. Сохань Л.В., Єрмолова І.Г., Нонсен Г.М. «Життєва компетентність особистості»., наук.-метод. Посібник – К., 2003
3. Кравець В. Гендерна педагогіка: навч.посібник.- Тернопіль, Джура, 2003. – 416с.
4. Вербицький В.В. «формування ключових компетентностей учнів – основне завдання навчального закладу»


 Додатки
                                                                                                                                   Додаток А

Засідання дівочого клубу «Софія» №1
                            Тема:         
 « Зв’язок будови статевих органів жінки з їх функціями»                                                                                                      Бесіда
 Формування статевих органів дівчинки розпочинається задовго до її народження і проходить складний шлях за весь період дитинства, особливо під час статевого дозрівання.
Організм дитини розвивається з однієї заплідненої статевої клітини. Відразу ж після запліднення статева клітина починає енергійно поділятися на багато клітинок. Із скупчення цих клітинок у визначеній послідовності починають формуватися органи майбутньої дитини. У перші тижні розвитку зародка формуються серце, легені, мозок, кишечник, хребет і очні яблука. У цей же час, поряд з іншими органами, починається формування і статевих органів.
У зародка жіночої статі цей процес перебігає так: по обидва боки від майбутнього хребта утворюються дві товсті нитки (Мюллерові смуги). На другому місяці вагітності вони починають зливатися одна з одною в середніх та нижніх відділах, формуючи єдиний орган — матку з піхвою. Верхні відділи ниток так і залишаються парними, вони не зливаються разом і утворюють дві маткові (фалопієві) труби (яйцеводи). Найважливіший орган жіночого статевого апарату — статеві залози — (яєчники) з самого початку функціонування зародка утворюються з двох боків від середньої лінії і цей орган завжди буває парним.
Слід бути обізнаними і в послідовності появи вторинних статевих ознак. Сучасна медицина орієнтує на шкалу Л. Уілкінса (1963 p.):
9—10 років — ріст кісток мидниці, ріст сосків молочних залоз, округлення сідниць.
10—11 » — початок росту молочних залоз, ріст волосся на лобку.
11—12 » — зміна (потовщення) епітелію піхви, ріст зовнішніх та внутрішніх статевих органів.
12—13 » — поява пігментації сосків, подальше збільшення молочних залоз, поява менструації.
13—14 » — ріст волосистості під пахвами, становлення менструальної функції.
14—16 » — поява на обличчі вугрів, мутація голосу, його пониження.
16—17 » — зупинка росту скелета.
Щоб правильно розуміти суть жіночого організму, слід орієнтуватися в питаннях фізіологічних та анатомічних особливостей формування дівчинки.
Статеві органи складаються з зовнішніх та внутрішніх. До зовнішніх відносяться лоно, великі та малі статеві губи, клітор та дівоча пліва.
Лоно — це підвищення в нижній частині черевної стінки з вираженою підшкірною жировою клітчаткою. В період статевого дозрівання воно вкривається волоссям.
Великі статеві губи — це дві шкіряні складки, що йдуть вниз від лона. В їх товщині знаходяться так звані бартолінієві залози, що продукують слизові прозорі виділення, які зволожують статеву щілину.
У верхньому куті статевої щілини знаходиться клітор, що має вигляд невеликого горбика, від якого донизу ідуть дві ніжні складки, покриті тонкою шкірою — малі статеві губи.
Поруч з клітором, дещо нижче нього, розташований отвір сечовивідного каналу, довжина якого 3–4 см. Треба пам'ятати, що при порушенні гігієни тіла з зовнішніх статевих органів в цей отвір проникають різні мікроби, які в подальшому можуть розповсюдитись в сечовід, сечовий міхур та навіть нирки і викликати різні запальні процеси.
Малі статеві губи та клітор дуже багаті на кровоносні судини і нервові закінчення.
Між малими статевими губами, дещо нижче отвору сечовивідного каналу, знаходиться вхід до піхви, який у дівчаток закритий тонкою перепонкою — дівочою плівою (гіменом). Вона має один або кілька отворів, через які виділяється менструальна кров, а також безліч дрібних кровоносних судин і нервових закінчень. При першому в житті статевому акті дівоча пліва надривається і виникає незначна кровотеча, яка швидко припиняється. При цьому відчувається легкий біль. Слід сказати, що іноді дівоча пліва буває дуже еластичною, добре і досить легко розтягується при перших статевих актах, а тому надривів, а значить і кров'яних виділень може не бути.
До внутрішніх статевих органів належать піхва, матка та її придатки (маткові труби і яєчники). Ці органи розташовані в малій мидниці, що утворена двома мидничними, хрестцевою та копчиковою кістками.
Піхва — це продовгувата трубка 8—10 см. Стінка її вистелена слизовою оболонкою. У піхві дівчаток до настання статевої зрілості реакція середовища лужна, що сприяє розвитку в ній різних запальних процесів, особливо при ранніх статевих зв'язках.
У піхві дівчинки, яка досягла віку статевої зрілості, як і в піхві жінки, постійно знаходиться так звана паличка Дедерлейна — це патогенна мікробна флора, яка виділяє молочну кислоту, що, як відомо, вбиває хвороботворні мікроорганізми, які потрапляють в статеві органи з навколишнього середовища. У такий спосіб природа сама захищає статеві органи дорослої жінки від захворювань і зумовлює певний період, коли вже можливі без шкоди для здоров'я статеві контакти. Але слід пам'ятати, що до настання статевої зрілості слизова піхви особливо чутлива до зовнішніх чинників, які можуть зумовити запальний процес. Отже, особиста гігієна — надзвичайно важливий засіб його попередження.
Матка має грушовидну форму з трикутною порожниною та м'язовими стінками, при скороченні яких виштовхується менструальна кров, а під час пологів — плід. Матка складається з двох частин — тіла та шийки. Тіло матки у жінки має довжину 7–8 см, ширину 4–5 см, товщину — 2—З см. Шийка коротша. У дівчаток матка невеликого розміру і має деякі особливості будови: шийка її по відношенню до величини тіла матки значно довша, ніж у жінки.
З 15–16 років матка починає збільшуватись в об'ємі, змінює форму, яка наближається до розмірів та конфігурації матки дорослої жінки. У дівчаток з 11—12-річного віку в слизовій оболонці матки з'являється велика кількість залоз. Залози шийкового каналу виділяють слиз, який утворює так звану слизову пробку, що закриває канал шийки матки, і таким чином перешкоджає прониканню мікробів у її порожнину. Від дна матки з обох боків, як вже йшлося вище, відходять маткові (фаллопієві) труби, довжиною 10—12 см кожна. У дівчаток труби звивасті, з дуже вузьким просвітом. В 14–15 років вони вирівнюються, просвіт їх стає ширшим. Частина труби, що відходить від кута матки вузька: її діаметр відповідає товщині кінського волосу; другий кінець труби має воронкоподібне розширення, спрямоване до яєчника, М'язева стінка труби, скорочуючись, проштовхує з яєчника яйцеклітину (жіночу статеву клітину), що потрапила в її просвіт. Просуванню останньої в порожнину матки сприяє також коливання вій епітелію, який вистилає просвіт труби. Через фаллопієві труби, матку та піхву черевна порожнина сполучається з зовнішнім середовищем.
З обох сторін матки, біля розширених кінців маткових труб знаходяться яєчники. За формою вони нагадують невеличкі сливки, вага яких на час статевої зрілості досягає 7–8 грамів. Яєчники виділяють жіночі статеві гормони. У дівчаток раннього віку функція яєчників незначна, рівень гормональної (статевої) активності низький. З розвитком організму наростає продукція гормонів, які з 8—10-річного віку відчутно впливають на ріст статевих органів, розвиток вторинних статевих ознак. Важливою функцією яєчників є те, що саме в них визрівають статеві клітини — яйцеклітини.



                                                                  Додаток Б

Засідання дівочого клубу «Софія» №10
тема:                                                            
  «Догляд за новонародженим»        
        
Вчитель: Шановні гості! Я вітаю вас на засіданні дівочого клубу «Софія». Наш клуб    працює вже декілька років і об’єднує учениць 10-11 класів. Мета, яку ми ставимо перед собою – нагадування, що основне призначення дівчини – бути матір’ю та дружиною, турбуватися про своє здоров’я та здоров’я своєї дитини та своїх близьких.
Ми пропонуємо до вашої уваги фрагмент засідання на тему: «Догляд заново народженою дитиною».
В сім’ї сталося диво – народилася дитина. Пройшло декілька днів і маму з дитиною виписують додому. Що ж потрібно приготувати для малечі?
1 учениця: Перш за все, має бути достатня кількість білизни. Всі пелюшки, сорочечки, підгузки, чепчики повинні бути випрані та прогладжені. Заздалегідь потрібно подбати і купити ванночку, два термометри(один для вимірювання температури тіла, другий -  для води), дитяче мило, соски гумові, пляшечки-ріжки для чаю, дитячий крем і присипку. Необхідно мати дитячу газовивідну клізму та трубку, домашню аптечку, в якій повинні бути вата, бинт, йод, ромашка аптечна, кора дуба .
2 учениця: В перший день приїзду з пологового будинку  дитину краще не купати. Бажано, щоб у перші дні перебування вдома, дитина мала мінімум спілкування зі сторонніми людьми, її потрібно захистити від можливого інфікування. Вона повинна звикнути до теплового режиму, нових звуків та навіть запахів нового будинку.
Вчитель: Чи потрібно сповивати дітей? Це питання має розглядатися з позиції доцільності.
3 учениця: Загорнута у пелюшки дитина краще зберігає тепло, не охолоджується, тому недоношених дітей рекомендується сповивати з руками. (учениця показує повне сповивання дитини).
4 учениця: Доношені діти вже в пологовому будинку з третього дня життя сповиваються тільки частково. Їм надягають сорочечки з зашитими краями рукавів, сповивають лише ніжки,голову залишають відкритою. Такий вільний режим сповивання не порушує розвитку рухової активності.
Вчитель: Важливим і відповідальним моментом вжитті новонародженої дитини є годування. Тільки грудне молоко може забезпечити всі етапи її розвитку і дозрівання життєво важливих систем.
5 учениця: Природне вигодовування дитини здійснюється при використанні тільки грудного молока. В цьому випадку зовсім не додається прикорм. Вважається, що годування грудьми є найоптимальнішим для новонародженого. В перші місяці житті активно формується імунна система крихти. Грудне вигодовування сприяє формуванню сильного імунітету, що оберігає людину все життя.
6 учениця: альтернативою є штучне вигодовування, коли дитині дають молочну суміш. Материнське молоко повністю виключається, або становить менше1/5  добового раціону.  Історично, як замінника, використовували, як коров’яче, так і козине молоко. Сьогодні застосовують спеціальні молочні суміші. Їх склад максимально збалансований і містить всі речовини, необхідні організму. (учениця демонструє різноманітні види сумішей).
Вчитель: Сьогодні ми познайомилися з основними правилами догляду за новонародженими.
Пам’ятайте, що маленькі діти –це чудово. І я бажаю вам, щоб ви були найкращими мамами у світі, а ваші дітки -  здоровими та люблячими.










Комментариев нет:

Отправить комментарий